Hoe werkt de zoekmachine Google
13
MRT
2013

Gastblog: Google onthult in Infographic “How search works”

Chantal Smink, SEO specialistAltijd al willen weten hoe Google eigenlijk werkt? Google heeft een mooie infographic gemaakt waarin goed wordt uitgelegd hoe het zoeken via de Google zoekmachine werkt.

Naar aanleiding hiervan onderstaande gastblog van Chantal Smink, zoekmachine optimalisatie specialist bij Maxlead  én auteur van de zoekmachine optimalisatieblog Seo4dummies. Enjoy!

Recent heeft Google heeft een speelse infographic gemaakt waarin wordt uitgelegd hoe het zoeken via de Google zoekmachine werkt. Al eerder maakte Matt Cutts, SEO goeroe bij Google, een leuk filmpje dat een basis legt, nu krijgen we een kijkje in de keuken middels een infographic. Als je op de visual hieronder klikt, ga je direct naar de Infographic toe. Als je op een icoontje klikt in de Infograhhic, verschijnt er extra uitleg.

Hoe werken zoekmachines | Hoe werkt Google

In de infographic wordt aan de hand van drie delen uitgelegd hoe zoeken via Google werkt:

  1. Het doorzoeken (“crawlen”) en indexeren van pagina’s
  2. Het Google algoritme: de wiskundige berekening die Google gebruikt om de ranking van een site te bepalen (en waarbij honderden factoren van belang zijn)
  3. Hoe Google spam bestrijdt: het continue gevecht dat Google voert met websites die proberen de regels te omzeilen.

 

Alledrie de onderwerpen zijn interessant, maar vooral in het derde stuk onthult Google wat meer informatie die we niet eerder kregen. Zo geven ze inzicht in de trend van ‘manual actions’. Manual actions worden handmatig gedaan door medewerkers van Google. Ze bekijken sites en als ze zaken zien die niet volgens de richtlijnen zijn kunnen ze een penalty geven. In het schema hieronder zie je waarvoor Google handmatig penalties heeft uitgedeeld:

manual-action-by-google-per-month

Een manual action is wat anders dan een algoritme update zoals Panda of Penguin.
Algoritme updates worden geautomatiseerd, er komt dus geen handwerk bij kijken.
Als je getroffen wordt door een algoritme update kun je weinig anders doen dan de rommel opruimen waar je voor gestraft bent. Daarna moet je afwachten of je tijdens de volgende ronde weer herstelt. Als je website het slachtoffer is geworden van een manual action kun je een reconsideration request invullen en hopen dat de penalty wordt opgeheven. Hieronder zie je een trend in de reconsideration requests:

reconsideration-request-by-site-owners

In de infographic zie je dus geen cijfers of trends over automatische/ algoritme updates.
Een ander ontzettend leuk kijkje in de keuken is een ‘live spam screenshot’. Hiermee zie je wat Google recent heeft gemarkeerd als spam. Er zijn op het moment van schrijven 39 voorbeeld inzichtelijk:

live-spam-screenshot-google

 

In het eerste screenshot zien we diverse soorten spam. Daarmee wordt duidelijk dat Google een breed scala heeft aan soorten spam die in de gaten worden gehouden. Het wordt steeds meer een noodzaak dat je een website optimaliseert voor zoekmachines. Voor diegene die het nog niet helemaal doorhebben: manipuleren heeft geen zin meer. Stop daarmee en ga bouwen aan een relevant merk, relevante content en daadwerkelijke presence op het web. Als je graag gevonden wilt worden, zorg voor een goed verhaal. Make it and don’t fake it…