Online Marketing in 2014: 5 ontwikkelingen die ik in de gaten ga houden

16 januari 2014 door Rosanne

Omslag boek Fall of Adverting Rise of PRTien jaar geleden (!) las ik een toen spiksplinternieuw boek van Al en Laura Ries met de titel “The Fall of Advertising and the Rise of PR”. Ze beschreven het fenomeen dat steeds meer bedrijven niet alleen vertrouwden op het klassieke adverteren via radio, TV en print, maar ook gebruik gingen maken van PR. Waarom? Omdat PR veel geloofwaardiger is dan adverteren. In online advertising zie ik exact dezelfde trend terug. Deze en nog vier andere ontwikkelingen die ik scherp in de gaten ga houden in 2014.

1. Online adverteren draait steeds meer om (geloofwaardige) content

Natuurlijk weten de grote spelers ook dat de “geloofwaardigheidsfactor” steeds belangrijker wordt. Al is het maar door de opkomst van social media. Want een aanbeveling van een vriend is meer waard dan een aanbeveling van een fabrikant of producent. Facebook was een van de eersten die dit principe ging gebruiken. Stel je hebt als bedrijf een hele positieve reactie gehad op één van je Facebook posts, dan kun je die post en reactie door middel van “sponsored stories” betaald doorplaatsen naar de Facebook vrienden van de persoon die de reactie gaf. In mijn ervaring nog steeds een van de meest effectieve manieren van adverteren op Facebook.
Ook bij Google Adwords hebben ze begrepen dat authentieke content en referenties van anderen belangrijk zijn voor adverteerders. Zo zijn er op dit moment maar liefst 3 zogenaamde “advertentie extensies” die de gewone Adwords tekstadvertentie meer geloofwaardigheid moeten geven: de al langer bestaande seller rating extensie (de sterretjes bij de advertentie), de social extensie (G+ volgers) en de recent geïntroduceerde review extensies. Zie de voorbeelden hieronder.

Google Adwords - seller ratings en social extensie
Google Adwords - review extensies

Ook bij display advertising zie je deze ontwikkeling. Daar waar we in het verleden een banner plaatsten om bezoekers naar de relevante content op onze site te trekken, zie je steeds meer het omgekeerde verschijnsel. Waarom niet de relevante content verwerken in display ads, zodat je het direct kunt brengen naar de consument daar waar ze zitten? Of het nu gaat om In-video advertising, ads waarvandaan je direct Apps kunt installeren of display ads waarin je meteen je ticket kunt boeken, er zullen steeds meer van dit soort “rich media” advertentievormen komen. Alles om de content maar relevant mogelijk te maken voor de consument.

2. Zoekmachine Optimalisatie: vergeet linkbuilden, ga content builden

De tijd van linkjes uitruilen ligt al een tijd achter ons. Maar weinigen plaatsen nog “zomaar” een linkje omdat ze je zo aardig vinden. Er moet echt iets tegenover staan, waar de desbetreffende website, redacteur of journalist wat aan heeft. Daar is-ie weer: relevante en onderscheidende content dus. Dan hoef je er niet eens om te vragen, maar zullen er automatisch links naar je site of social media kanalen gelegd worden. De leukste tips voor kinderkamers, gedeeld via een Pinterest board. Een nuttig filmpje met Web Analytics tips gedeeld op YouTube. Te simpele of saaie voorbeelden? Kidsdinge.com heeft inmiddels al meer dan 2,8 miljoen volgers op Pinterest! En Web Analytics TV, toch een moeilijke b2b markt, mag zich verheugen in ruim 74.000 volgers met hele simpele vraag en antwoord filmpjes. Wees dus verstandig en ga voor een content-building strategie.

Kidsdinge - Kinderkamers Pinterest board

3. Social Media gaat versnipperen

Consumenten zijn op zoek naar betrouwbare, onbevooroordeelde, eerlijke communicatie. En aangezien adverteren die geloofwaardigheid vaak mist, zijn consumenten zich op sociale media gaan richten. Maar hoe groter die sociale netwerken als Facebook en Twitter worden, en adverteerders zich daar ook gaan begeven, hoe meer zij ook het karakter krijgen van massamedia. En dat is nu net niet de bedoeling. Vandaar ook dat mensen zich er weer vanaf keren. Jongeren verlaten Facebook en zijn nu fan van What’sApp, Vine (de videodienst van Twitter) of Snapchat (een App waarmee je foto’s of video’s kunt versturen die maar een paar seconden te zien zijn). En wie weet zitten ze volgend jaar wel op Pheed, het nieuwste platform waar veel beroemdheden te vinden zijn, of het recent door Microsoft gelanceerde Socl. Reisliefhebbers hebben elkaar gevonden op de niche netwerken AirBnB en Couchsurfing: communities waar aanbieders en zoekers van unieke lokale accomodaties elkaar kunnen vinden. Met andere woorden: social media zal gaan versnipperen. Lastig voor adverteerders? Zie het ook als een kans: kleinere netwerken bieden de kans om mensen met specifieke interesses te bereiken tegen wellicht lagere kosten.

4. De verdere opkomst van Vertical search– en let op Google Shopping!

Er komen steeds meer zoekmachines of platformen die zich , in tegenstelling tot een “gewone” zoekmachine, richten op een specifiek segment of specifieke niche: Vertical Search Engines. Bekende voorbeelden: Zoover voor accomodaties of Iens voor restaurantjes. Ook Google richt zich meer en meer op Vertical Search: Google Hotel Finder en Google Flight Search bijvoorbeeld. De meest in het oog springende vertical search engines zijn echter wel de Product Search engines, zoals Marktplaats, Ebay, Kieskeurig en Google Shopping. Met name Google Shopping is hard aan de weg aan het timmeren en neemt een steeds prominentere plaats in binnen de zoekresultaten.

Wat is nu het belang hiervan? Deze sites brengen de consument direct in contact met de producent. Als ik voorheen zocht naar “Adidas hardloopschoenen dames” werd ik via Google eerst naar bijvoorbeeld beslist.nl gestuurd, daarvandaan naar hardloopschoenen.nl en daarvandaan naar Adidas. Nu zie ik bij dezelfde zoekactie direct adidas.nl staan:

Google Shopping - adidas hardloopschoenen
Met andere woorden: de online winkelformules zoals plutosport.nl worden naar de achtergrond verdrongen door de producent zelf. Op prijs valt lastig te concurreren, dus als je als online winkelformule niet een daadwerkelijk onderscheidend vermogen hebt, krijg je het erg lastig.

5. Multi-channel is het codewoord

In 2013 is er al veel gesproken over multi-channel marketing en dat zal in 2014 niet anders worden. Aanwezig zijn op meerdere kanalen, online en offline, op verschillende tijdstippen en op alle mogelijke apparaten wordt de uitdaging. Gelukkig worden er in 2014 ook echte tools gelanceerd om ons marketeers te helpen. Zo is Google bezig met een beta om een online zoekactie te relateren aan een offline winkelaankoop. En met Universal Analytics wordt het mogelijk om offline data te importeren in Google Analytics. Hoopvolle ontwikkelingen, die het ons mogelijk moeten gaan maken om die woorden nou eindelijk maar eens om te gaan zetten in daden!