Haibike bikes and mountainbikes 2020

Toelichting:

Accell Group is een beursgenoteerde, internationaal opererende onderneming die zich richt op de midden- en hogere segmenten van de markt voor (elektrische) fietsen en fietsonderdelen. De onderneming is marktleider in Europa. Bekende merken zijn o.a. Haibike, Winora, Sparta, Batavus, Lapierre, Tunturi, Raleigh, Koga, Ghost, Babboe and XLC.

Op twee verschillende momenten in 2019 en 2020 ben ik door Accell Digital ingehuurd als interim SEO Specialist en Projectleider. Accell bevond zich in een periode van digitale transitie en realiseerde zich dat veel van de huidige online traffic afkomstig was van één kanaal (SEO), maar dat alle merken zelfstandig opereerden via een eigen strategie en eigen platform. Hier waren nog vele synergie- en schaalvoordelen te behalen.

Belangrijkste taken:

  • Het succesvol migreren van key brands naar één nieuw platform;
  • Het uitvoeren van (technische) website en SEO audits en het aansturen van de implementatie van verbeteringen;
  • Het bieden van expertise en ondersteuning aan anderen binnen de organisatie – o.a. content managers, UX ontwerpers, product informatie managers etc;
  • Het implementeren van meet- en monitoring instrumenten;
  • Het regelmatig adviseren van senior management over online marketingvisie en -strategie. Specifiek: hoe Accell haar portfolio van merken en landen zou kunnen inzetten om het bereik van alle merken op zoekmachines te verbeteren.

 

Resultaten, o.a.:

  • Succesvolle lancering van nieuwe websites en webshop op nieuw centraal platform;
  • Stevige groei in online vindbaarheid in de periode na migratie: voor de merken Haibike en Winora is het aantal impressies en kliks ongeveer verdrievoudigd. Bron: Google Search Console 23/05/2020;
  • Vereenvoudigde (geautomatiseerde) SEO optimalisatie van product en category informatie via nieuw centraal Product Informatie Management systeem.
  •  
    Referentie Marie Knop, Content Specialist Accell Group:
    “You rarely hire someone external who is so dedicated like Rosanne. I had the pleasure of working with her on two website migrations in 2019 and 2020 for some of our key brands where Rosanne took the leading role on SEO. I’ve seen Rosanne go above and beyond in assuring a successful SEO migration under a very tight deadline. I was particularly impressed by the passion she showed, always acting as if it was her own company and brands. Her ability to command a room and get people on board with her ideas was unlike any I’ve seen before. I was genuinely sad to see her leave after our first project was finished, but even more excited when I heard I got the chance to work with her again on the second one. Rosanne would be an asset to any team and comes with my heartfelt recommendation!”