Klantcase ZO Online marketing | Lancering IKEA webshop juni 2013

IKEA Nederland. Interim online marketing opdrachten.

Bijna elke Nederlander kent IKEA van haar functionele en betaalbare meubels met een uniek design. Eind jaren ’70 opende IKEA haar eerste winkel in Nederland. Inmiddels zijn er 13 winkels geopend die klanten kunnen bezoeken, naast de online winkel die haar deuren opende in 2013.

Informatie over dit project

ZO! Online Marketing, in de persoon van Rosanne de Kruijf, werd voor de eerste keer door IKEA Nederland ingehuurd aan de vooravond van de lancering van de webshop. Dit was uiteraard een zeer interessante en belangrijke periode voor IKEA Nederland.

Het was haar opdracht om zoveel mogelijk producten en diensten zo snel mogelijk zichtbaar en vindbaar te krijgen in de zoekmachines. Zij was o.a. verantwoordelijk voor:

  • De ontwikkeling en uitvoering van de Search Engine Advertising (SEA) strategie en campagnes;
  • De ontwikkeling en uitvoering van de Search Engine Optimization (SEO) strategie;
  • Het vaststellen en analyseren van key performance indicators (KPI’s) om de zoekmachine campagnes en webshop conversies te optimaliseren;
  • Het verder verbeteren van de manier waarop online prestaties worden gemeten en gerapporteerd in Adobe Analytics (v/h Omniture);
  • Het intern bijbrengen van specialistische kennis o.h.g.v. SEO, SEA en Webanalytics;
    Budget/agency management;
  • Afstemmen en integreren van de Nederlandse strategie met de IKEA global online marketing strategie.

Training SEO voor IKEA Nederland

Een aantal jaar later is zij nog eens teruggevraagd door IKEA Nederland. Naast bovenstaande taken, kwamen er toen nog een aantal specifieke taken bij, zoals:

  • Het opstellen van een opstellen van een digitaal actieplan ter verbetering van de customer decision journey in de Keuken categorie, de afstemming hiervan met diverse interne stakeholders, het uitzetten en managen van 15 deelprojecten;
  • De implementatie van een tag-managment tool en procedures (Tealium);
  • De ontwikkeling van geautomatiseerde productieadvertentiecampagnes gebaseerd op datafeeds (Google Shopping was nog relatief nieuw in Nederland);
  • De ontwikkeling van een Dynamic Retargeting strategie voor de IKEA webshop en de IKEA Family Card;
  • De selectie van een nieuw SEA bureau en het begeleiden van de overgang naar dit nieuwe bureau.

Resultaten, o.a.:

Succesvolle lancering webshop;
Succesvolle introductie tag-management systeem;
Sterke verbeteringen in rankings op IKEA’s prioriteitscategorieën en -producten;
Transactiepercentage in de loop van de tijd verdubbeld; aantal bezoeken met “add to shopping list” of “voorraadcheck” conversies sterk gestegen;
Verbeterde usability van webshop: van “online catalogus” naar “inspiratie én shopping platform”;
Geven van training en schrijven van handleiding voor IKEA web editors o.h.g.v. SEO.

Referentie

“Tijdens haar periode bij IKEA Nederland was Rosanne de Kruijf verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van onze zoekmachine marketing strategie (SEO en SEA), met name in relatie tot de lancering van onze Nederlandse webshop. Een stevig project, dat zij van begin tot einde heeft begeleid, resulterend in meer traffic en meer omzet uit Search. Haar expertise gaat echter verder dan zoekmachines en samen met haar social media, pr en webanalytics collega’s heeft ze aan veel fronten meegewerkt aan een betere klantervaring voor de online IKEA consument. Rosanne heeft een hele gestructureerde manier van werken, een kritische maar constructieve houding met altijd een duidelijk doel voor ogen. Ze is een echte professional en een ontzettend prettig persoon om mee te werken.”

Pascal Kwakman Toenmalig Country Web & Digital Manager bij IKEA Nederland

“Rosanne is a person with a tremendous inner drive and contagious enthusiasm. Thanks to her great communication skills she can transmit her technical knowledge in simple terms at various levels of the organisation. Her dedication and focused efforts paired with a clear vision help her provide direction and a clear plan to the team. In short, Rosanne makes complicated things simply happen.”