Mijn 10 (online) marketing tips voor zzp-ers of freelancers

18 mei 2020 door Rosanne

Main visual bij blogartikel - Online marketing tips voor zzp-ers en freelancers“Hoe kom jij eigenlijk aan je opdrachten?” of “Hoe pak jij zelf je online marketing aan”? Ik krijg deze vragen regelmatig van collega zzp-ers en freelancers. Het korte antwoord is eigenlijk heel simpel: ik onderhoud mijn netwerk en zorg dat ik “zichtbaar” ben in de markt. Dit geldt eigenlijk zowel on- als offline. Maar om het concreter te maken, in deze blog mijn top 10 (online) marketing tips voor zzp-ers en freelancers.

In de bijna 8 jaar dat ik nu voor mijzelf werk, heb ik een aantal belangrijke dingen geleerd. Dit zijn de vuistregels waar ik me altijd aan probeer te houden:

  • Opdrachtgevers huren je niet alleen in om je kennis, maar ook om jou, jouw persoonlijkheid en jouw drive. Besteed dus niet alleen aandacht aan de marketing van je expertise, maar ook van jezelf;
  • Als zzp-er heb je niet enorm veel klanten nodig. Sterker nog, ik wil mijn aandacht zelfs niet te veel versnipperen over te veel klanten en contactpersonen. Het is dus niet nodig om met hagel te schieten. Richt je marketing acties liever op een kleinere interessantere doelgroep of niche;
  • 80% van je opdrachten komen van bestaande klanten. Besteed dus minimaal net zoveel marketing aandacht aan je bestaande netwerk als het vergaren van nieuwe klanten.

Met dit in het achterhoofd, hierbij mijn top 10 tips:

Personal branding

Het is dus belangrijk om jezelf als persoon in de markt te zetten: Personal Branding. Zeker als je werkt in branches waar de drempel wat hoger kan zijn om iemand in te huren is dit super belangrijk. Denk aan coaches of mediators. Je kiest niet voor de eerste de beste.

Tip #1:

Waarin onderscheid jij je als persoon van anderen die dit werk doen? Waarom is het juist zo fijn om met jou te werken? Zeker als je als interimmer wordt ingehuurd op locatie bij de opdrachtgever is dit belangrijk: je kunt er zomaar een aantal maanden zitten. Maak dit niet alleen kenbaar in woorden, maar maak gebruik van de kracht van beelden of video’s. Je kunt direct een eerste impressie neerzetten en je dienstverlening toelichten. Kijk eens naar onderstaand voorbeeld van een mediator. Krachtig toch? En bedenk wat je nog meer met dergelijke filmpjes kunt doen op social media?

Voorbeeld video mediation


Link: https://vimeo.com/44045548

Tip #2:

Zorg dat je persoonlijke kenmerken en kwaliteiten worden onderschreven door anderen. Werk pro-actief aan je aanbevelingen en referenties. Ikzelf probeer dit altijd te combineren met een evaluatie na afloop van een opdracht. Zo vang je twee vliegen in één klap. Via Linked In kun je je relaties ook pro-actief om aanbevelingen vragen. Met toestemming kun je deze natuurlijk ook op andere kanalen plaatsen.

Referentie LinkedIn

 

Bestaande klanten en netwerken

Zorg ervoor dat je “top of mind” blijft bij je bestaande klanten je bestaande netwerk. Natuurlijk doe je dat door naar netwerk bijeenkomsten te gaan, regelmatig een belletje te plegen naar je belangrijke contacten of het sturen van een welgemeend verjaardagskaartje, maar hoe vul je dit aan met online middelen?

Tip #3:

Lees je een nieuwsitem dat belangrijk kan zijn voor een (oud-) klant? Stuur deze dan door, maar besteedt wel wat tijd aan het begeleidende mailtje. Probeer het te “personaliseren”. Geef aan waarom je dit juist voor hen zo interessant vond of feliciteer met het behalen van een belangrijke mijlpaal. Zorg wel dat het oprecht is en uit je hart komt!. Zo heb ik onderstaand nieuwsbericht, waarin de Britse regering mensen in Corona-tijd stimuleert om vooral de fiets naar het werk te pakken, doorgestuurd aan mijn oud-klant Accell. Wellicht is dit een kans voor één voor hun belangrijkste merken met Britse roots Raleigh. Ik weet dat zij bezig zijn met een nieuwe webshop voor Raleigh en wie weet kunnen ze hier meteen op inhaken.

Screenshot artikel Trouw


Tip #4:

Kom je een interessant nieuwsbericht of onderzoek tegen dat interessant is voor jouw netwerk? Post dit dan op sociale media. Ook hier: niet klakkeloos, maar voorzien van je eigen visie of mening. Doe het ook alleen als je het écht interessant vindt (ga niet posten om het posten), en als het jouw expertise ondersteunt.

Tip #5:

Doe iets extra’s voor je echte ambassadeurs. Het ene netwerk-contact is de andere niet. Zo zitten er in mijn netwerk mensen die vaker dan anderen een lead naar me doorspelen. Mijn oud-collega’s bij Maxlead bijvoorbeeld, of sommige contactpersonen bij Google, die weten dat ik bij andere bedrijven goed werk heb afgeleverd. Ik probeer nog regelmatig even bij ze langs te gaan en kennis- en netwerkbijeenkomsten te bezoeken. En natuurlijk probeer je ze omgekeerd ook bij opdrachten te betrekken die jij niet of niet alleen kunt uitvoeren.

Nieuwe klanten en netwerken

Vindbaarheid is het codewoord voor het vergroten van je netwerk en het vinden van nieuwe klanten. Dit kan gaan om zowel betaalde als onbetaalde vindbaarheid.

Tip #6:

Zorg dat je werkt aan je organische (niet-betaalde) vindbaarheid op zoekmachines. Oftewel: werk aan je eigen SEO! Nu is dit onderwerp eigenlijk véél te groot om er maar 1 tipje aan te wijden. Vele boeken en blogs zijn er al over er geschreven. Die klinken vaak best ingewikkeld, maar eigenlijk komt het er simpelweg op neer dat de techniek van je site moet kloppen, je relevante inhoud op je site hebt staan over die onderwerpen waarop je gevonden wil worden en dat er andere, kwalitatief goede, sites naar je gaan linken.

Nu trap je als zzp-er al snel in de valkuil om gevonden te willen worden op te algemene onderwerpen, zoals in mijn geval: SEA, SEO, online marketing. Op die zoekwoorden zit zo ongelooflijk veel concurrentie, dat het je echt heel veel moeite gaat kosten hier tussen te komen. Beter kun je gaan richten op relevante content die iets specifieker is -> bijvoorbeeld voor jouw niche of voor jouw regio. En vergeet zeker niet je online profiel (o.a. op LinkedIn) goed in te vullen -> zie tip 7!

Wil je jezelf gaan verdiepen in SEO? De beste online leeromgevingen vind ik:
Moz Beginner’s Guide to SEO
Google’s SEO Starter Guide

Wil je concreet aan de slag samen met Google? Dan kun je je sinds kort aanmelden voor De Digitale Werkplaats van Google: gratis sessies en workshops aangeboden door Google.

Tip #7:

Veel opdrachtgevers zoeken op LinkedIn naar potentiele zzp-ers en freelancers. Het is dan ook ontzettend belangrijk om je LinkedIn profiel zo goed mogelijk in te richten. In onderstaande video tips van Marcel Molenaar, country manager van LinkedIn in Nederland, hoe je dat het beste doet.

 

Kijk nu eens hoe ik mijn (Nederlandse) profiel heb ingericht: Zie je de tips van Marcel terugkomen?

Tip #8: 

Op LinkedIn kun je ook zien wie recentelijk jouw profiel bekeken heeft. Vaak zitten hier potentiële opdrachtgevers tussen. Dit kun je dus ook gebruiken om direct contact te leggen met deze bedrijven.

Daarnaast is het raadzaam om bedrijven waar jij een opdracht zou willen doen te gaan volgen. Zo kun je sneller inspelen op hun actualiteit en zien hoe je gelinkt ben met bepaalde contactpersonen.

Tip #9:

Zet (betaalde) campagnes op om jouw bedrijf, expertise of content beter vindbaar te maken. Maar onthoud uitgangspunt 3: beter een kleinere campagne voor een hele gerichte doelgroep met echt relevante content dan breed schieten.

Het begint met het creëren van dat laatste: interessante content die je doelgroep echt toegevoegde waarde biedt. Voorbeeld: je hebt een onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van shopping feeds (jouw expertise) in de online travel sector (jouw niche). Natuurlijk publiceer je deze interessante inhoud dan op je site, maar je probeert deze content 360 graden in te zetten. Zo stuur je ook een persbericht met backlinks naar je site en probeer je bij (vak- of regionale) media een interview te regelen. Je stuurt een e-mailing naar je netwerk. Je ondersteunt het met gerichte advertenties op Google Ads, maar zet ook ads in op LinkedIN of je zet Gmail Sponsored ads in op jouw expertisegebied. Dit alles hoeft niet duur te zijn als je je doelgroep en onderwerp maar goed afbakent.

Tip #10:

Natuurlijk zijn er ook allerlei bestaande bemiddelingsnetwerken voor zzp-er en freelancers. Ik maak er zelf ook af en toe gebruik van, zeker als ik wil “binnenkomen” in een branche waarin ik nog niet eerder heb gewerkt of als het wat minder druk is. Het kan dus zeker geen kwaad om je daar in te schrijven. Maar…. kijk goed naar hun specialisme. Er zijn zoveel recruitmentbureaus die claimen gespecialiseerd te zijn in digital/online marketing, maar dat in de praktijk niet (genoeg) zijn. Ga het gesprek aan en vraag vooral ook naar wat zij voor jou kunnen betekenen. Trainingen, kennissessies of netwerkbijeenkomsten speciaal voor jouw specialisme? En vraag naar hun contracten als een opdrachtgever jou in de toekomst nog eens wil inhuren. Zit je dan verplicht vast aan het recruitmentbureau?

Ik hoop dat je deze tips nuttig vond! Opmerkingen, aanvullingen? Ik hoor ze graag!