Tegenwoordig hebben we als marketeers een enorme hoeveelheid (online) marketing middelen én marketing data tot onze beschikking. Dat is natuurlijk fantastisch, want dat betekent dat er veel momenten zijn om met onze klanten in contact te komen.
Maar hoe maak je keuzes tussen al die mogelijke momenten en kanalen? Hoe meet je succes in welke fase? Welke afdeling is waarvoor verantwoordelijk? Praktische vragen waar we in de praktijk regelmatig tegenaan lopen.
Om deze vragen te beantwoorden, maakt ZO! Online Marketing graag gebruik van het See-Think-Do-Care model van Google:
In de See-fase is het zaak om bekendheid en zichtbaarheid op te bouwen. Denk in deze fase aan video- en display advertising, social media marketing of SEO. Mogelijke KPI’s: Views, share of voice, naamsbekendheid.
In de Think-fase ondersteun je de oriëntatiefase. Deel relevante informatie met potentiële klanten, zodat ze jouw product of bedrijf gaan overwegen. Dit kan via SEA en SEO, contentmarketing campagnes, influencer video’s, whitepapers en nog veel meer. Mogelijke KPI’s: Sitebezoek, nieuwe (actieve) volgers, nieuwsbriefinschrijvingen etc.
In de Do-fase draait alles om aanzetten tot actie. Hier komt met name performance marketing om de hoek kijken: Actiegerichte SEA campagnes, campagnes op shopping platformen en e-mailmarketing campagnes bijvoorbeeld. Mogelijke KPI’s: Conversies, leads, transacties, omzet.
In de Care-fase probeer je klanten te binden en boeien, zodat ze vaker een ankoop bij je doen of ambassadeurs van je merk worden. Denk aan up-sell en cross-sell mogelijkheden via remarketing en e-mail campagnes, (online) loyaliteitsprogramma’s of member-get-member acties. Mogelijke KPI’s: Herhaalaankopen, customer lifetime value.
Kortom, met het See-Think-Do-Care model maak je de klantreis overzichtelijk. Je legt vast welk middel je in welke fase inzet, hoe je succes gaat meten en wie waarvoor verantwoordelijk is.
Door middel van onze aanpak kunnen wij je helpen met: