Video - Introductie in zoekmachine optimalisatie SEO

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Het doel van zoekmachine optimalisatie, oftewel search engine optimization (SEO), is om je site beter te laten scoren binnen zoekmachines, zodat het aantal bezoekers naar je site toeneemt.

De drie pijlers van zoekmachine optimalisatie (SEO)

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie eigenlijk?

Vele boeken en blogs zijn er al over SEO geschreven. Die zijn vaak best ingewikkeld, maar eigenlijk komt het er simpelweg op neerdat je de volgende drie zaken goed op orde moet hebben:

  • De techniek van je site moet kloppen;
  • De inhoud van je site moet goed zijn;
  • Je promoot je site zo goed, dat anderen over je gaan schrijven en links naar je website gaan plaatsen.

Waarom investeren bedrijven in SEO?

Antwoord: Beter gevonden worden = meer bezoekers = meer omzet. Structureel.

Als je als klant op zoek bent naar informatie, start je meestal bij een zoekmachine. Als je daar als bedrijf goed vindbaar bent, betekent dat meer bezoekers op de site. Ervan uitgaande dat bezoekers vervolgens vinden wat ze zoeken, betekent dat automatisch óók meer geïnteresseerde klanten. En dus omzet. Ondanks het feit dat er steeds meer betaalde advertenties verschijnen op de zoekresultatenpagina’s, klikt meer dan de helft van de zoekers nog steeds op de niet betaalde (“organische”) resultaten.

De belangrijkste voordelen van SEO op een rij:

Kostenefficiënt -> het gaat immers om “gratis” kliks;
Geloofwaardig -> het wordt niet gezien als “reclame”;
Duurzaam -> investeringen in SEO betalen zich ook op de lange termijn terug;
Lokale zichtbaarheid -> zeker ook voor lokale bedrijven biedt SEO veel kansen.

Daarom ZO! Online Marketing voor zoekmachine optimalisatie (SEO)

Een goede SEO aanpak is een samenspel tussen techniek, inhoud en PR/Social media. Van oudsher ligt de kennis over de techniek van de website vaak bij de webbouwer of IT afdeling, de kennis van de inhoud bij de marketeer en webeditor en de PR/Social media strategie is vaak uitbesteed aan een media bureau. Met andere woorden: het gaat om drie verschillende kennisgebieden, die meestal los van elkaar staan. ZO! Online Marketing snapt ze alledrie en brengt ze met elkaar in verbinding.

Blogartikelen over zoekmachine optimalisatie (SEO)