Display advertising is misschien wel de oudste vorm van adverteren op het internet. Het lijkt echter in niets meer op het oude banner advertising. Tegenwoordig is het mogelijk om advertenties geautomatiseerd online in te kopen aan de hand van geavanceerde targetingmogelijkheden.
Met andere woorden: voor elke doelgroep een andere boodschap, een andere banner, een andere context en een ander moment. Op deze manier adverteren vereist wel dat je je veel meer verdiept in de customer journey en de behoeftes van je klant. Resultaat: in plaats van massale campagnes met één boodschap, gesegmenteerde campagnes gebaseerd op relevantie.
Niet al je bezoekers worden meteen klant. D.m.v. remarketing campagnes kun je bezoekers die al eerder op je site zijn geweest, opnieuw een advertentie tonen. Maar ook hier geldt dat het alleen zal werken als je van tevoren goed hebt nagedacht over de toegevoegde waarde hiervan voor de doelgroep. Dus mensen die net een vakantiehuisje hebben bekeken “stalken” met een advertentie met hetzelfde huisje all-over het internet? Niet doen. Bedenk waar deze mensen behoefte aan hebben. Misschien willen ze thuis nog even overleggen over het huisje. Biedt dan een gemakkelijke reserveringsoptie voor 3 dagen aan. Veel beter!
Denk dus ook goed na over remarketing scenario’s en remarketing lijsten. Eén manier om deze samen te stellen is via Google Analytics.
Wil je juist nieuwe doelgroepen aanboren, mensen die nog niet op je site zijn geweest? Ook dat kan via de inzet van display campagnes. Door middel van het opzoeken van “vergelijkbare doelgroepen” (Similar Audiences/Lookalike Audiences) kan je mensen vinden met vergelijkbare interesses en kenmerken als de bezoekers van je site. Dit kan via Google, maar bijvoorbeeld ook via Facebook.