Google Analytics op mobiele telefoon

Webanalytics en site optimalisatie

Om je online doelstellingen te bereiken, is het verstandig voldoende aandacht te besteden aan het continu verbeteren van je site. Het succes van je marketing campagnes is namelijk niet alleen afhankelijk van het aantal bezoekers dat je naar je site weet te trekken, maar net zozeer van de gewenste acties die bezoekers vervolgens uitvoeren op je site. Je geeft toch ook liever geld uit aan een campagne als je weet dat 10% van de bezoekers een gewenste actie uitvoert, in plaats van 5%?

Meer structurele omzet door site optimalisatie

Voor een webshop is de gewenste actie (oftewel de conversie) een aankoop. Hoe meer aankopen per bezoeker, des te hoger de omzet. Logisch. Maar conversieoptimalisatie is belangrijk voor alle type websites. Een conversie kan net zo goed het downloaden van een whitepaper zijn, of een nieuwsbrief inschrijving. We beginnen een conversie optimalisatie proces dan ook altijd met het formuleren van de gewenste acties (conversiedoelen) en KPI’s (key performance indicators).

Waarom site optimalisatie?

Webanalytics

Om verbeterpunten te identificeren, verzamelen en analyseren we data. Natuurlijk kijken we naar de website statistieken. Veel klanten gebruiken Google Analytics, een zeer toegankelijke tool waarin ZO! Online Marketing gecertificeerd is. Uiteraard zijn er ook andere pakketten waar ZO! ervaring mee heeft, zoals het door veel grotere bedrijven gebruikte Adobe Aanalytics (v/h Omniture).

Voordat we in de data duiken, is het wel belangrijk om te checken of de basis goed staat. Is Analytics goed geïmplementeerd? Is het account goed ingericht? Is er een dashboard? Zo nee, dan helpt ZO! Online marketing hierbij.

Andere databronnen

Naast webstatistieken kijken we ook naar andere bronnen, zoals:

Customer reviews
(Online) enquêtes
Feedback van klantenservice
Feedback op social media

Tot slot voert ZO! in deze fase een expert review uit, waarbij de site op diverse belangrijke onderdelen beoordeeld wordt, o.a. op gebruiksvriendelijkheid, vindbaarheid en inhoud.

Webanalytics en conversie optimalisatie - continu proces

Prioriteiten stellen

De uitkomst van de analysefase is vaak een lange lijst van punten die aangepakt kunnen worden. Het moment om prioriteiten te stellen is aangebroken. Hiervoor organiseert ZO! interactieve sessies met alle betrokkenen, van marketeer tot webbouwer, om aan de hand van een prioriteiten matrix keuzes te maken. Heel effectief, en ook nog eens leuk om te doen.

Dan is het tijd om de optimalisaties uit te voeren. Er worden tegelijkertijd twee werkprocessen in gang gezet: het realiseren van korte en lange termijn verbeterpunten. Na ca 2 maanden evalueren we welke korte termijn acties zijn ondernomen en wat daarvan de resultaten zijn. Datzelfde doen we voor de lange termijn acties, maar dan na 4-6 maanden.

Continue optimalisatie

Het doel is om direct daarna door te gaan met het formuleren en verzamelen van nieuwe verbeterpunten: welke zijn blijven liggen en welke zijn er nieuw bij gekomen? Alles met als ultieme doel: het verankeren van een optimalisatieproces in jouw organisatie.