Het overgrote merendeel van potentiële kopers start het koopproces met zoeken naar informatie op een zoekmachine. Deze zoekers wil je natuurlijk graag op je site hebben. Daarvoor is het adverteren op zoekmachines, oftewel Search Engine Advertising (SEA) heel geschikt. Je bent zichtbaar aanwezig met je product of dienst, precies op het moment dat een potentiële klant hiernaar zoekt!
Je kent ongetwijfeld de betaalde tekstadvertenties bovenaan de resultatenpagina van Google. Maar in de loop van de tijd zijn er veel meer mogelijkheden bijgekomen. Je kunt niet alleen adverteren op andere zoekmachines (zoals Bing, of privacy-vriendelijke zoekmachine DuckDuckGo), maar ook op product search engines zoals Amazon en Bol.com. Ook is het aantal verschillende campagnetypes op zoekmachines sterk uitgebreid, van display- tot video- en shoppingcampagnes.
Een vraag die klanten vaak stellen, is of het wel nodig is om te adverteren op zoekmachines, als ze in de “gewone” zoekresultaten al gevonden worden. Waarom zou je ook SEA inzetten als je door middel van SEO al goed zichtbaar bent? Daarvoor zijn veel redenen te noemen. De belangrijkste:
Bij het bepalen van de SEA strategie kijkt ZO! Online Marketing óók naar de SEO resultaten en de resultaten van eventuele Shopping campagnes. Dit klinkt logisch, maar is het vaak niet. Ga maar na: vaak is de SEA afdeling een totaal andere dan de SEO afdeling. Of wordt de Google Ads campagne uitgevoerd door een mediabureau, dat zich alleen bezighoudt met betaalde media en alleen daarom al SEO totaal niet interessant vindt. En wordt een Shopping campagne weer vanuit een andere discipline beheerd.
Meer argumenten om te kiezen voor ZO! Online Marketing: