Video - Introductie in zoekmachine adverteren SEA

Zoekmachine adverteren (SEA)

Het overgrote merendeel van potentiële kopers start het koopproces met zoeken naar informatie op een zoekmachine. Deze zoekers wil je natuurlijk graag op je site hebben. Daarvoor is het adverteren op zoekmachines, oftewel Search Engine Advertising (SEA) heel geschikt. Je bent zichtbaar aanwezig met je product of dienst, precies op het moment dat een potentiële klant hiernaar zoekt!

 

Zoekmachine advertentie mogelijkheden zijn toegenomen

Je kent ongetwijfeld de betaalde tekstadvertenties bovenaan de resultatenpagina van Google. Maar in de loop van de tijd zijn er veel meer mogelijkheden bijgekomen. Je kunt niet alleen adverteren op andere zoekmachines (zoals Bing, of privacy-vriendelijke zoekmachine DuckDuckGo), maar ook op product search engines zoals Amazon en Bol.com. Ook is het aantal verschillende campagnetypes op zoekmachines sterk uitgebreid, van display- tot video- en shoppingcampagnes.

Google Ads campagnetypes

Waarom kiezen voor SEA, naast SEO?

Een vraag die klanten vaak stellen, is of het wel nodig is om te adverteren op zoekmachines, als ze in de “gewone” zoekresultaten al gevonden worden. Waarom zou je ook SEA inzetten als je door middel van SEO al goed zichtbaar bent? Daarvoor zijn veel redenen te noemen. De belangrijkste:

Snel en flexibel: zoekmachine advertenties zijn snel en flexibel in te zetten. Vandaag bedacht is morgen live. Bovendien kun je ze zo vaak aanpassen als je wil. Handig bij acties en promoties;
Gunstige ROI: Voor veel adverteerders is de opbrengst van een SEA campagne veel groter dan de investering. Maw: een gunstige Return on Investment, zeker als je het vergelijkt met andere vormen van (online) adverteren;
Onbeperkt aantal zoekwoorden: aangezien SEO arbeidsintensief is, wordt de trefwoordenlijst doorgaans beperkt tot (maximaal) een top 50 zoekwoorden. Met SEA is de lijst oneindig. Het vormt dus ook een goede aanvulling op je SEO werkzaamheden;
Meer mogelijkheden: Met name Google introduceert steeds weer nieuwe mogelijkheden. Het resultaat is dat je betaalde advertentie steeds meer opvalt. En dat je met SEA meer mogelijkheden hebt dan met SEO.

Waarom kiezen voor ZO! Online Marketing?

Bij het bepalen van de SEA strategie kijkt ZO! Online Marketing óók naar de SEO resultaten en de resultaten van eventuele Shopping campagnes. Dit klinkt logisch, maar is het vaak niet. Ga maar na: vaak is de SEA afdeling een totaal andere dan de SEO afdeling. Of wordt de Google Ads campagne uitgevoerd door een mediabureau, dat zich alleen bezighoudt met betaalde media en alleen daarom al SEO totaal niet interessant vindt. En wordt een Shopping campagne weer vanuit een andere discipline beheerd.

Meer argumenten om te kiezen voor ZO! Online Marketing:

  • Officieel Google Partner, dus directe lijnen met Google;
  • Relevante certificeringen, o.a. in Google Ads Search, Google Ads Shopping, Google Ads Display, Google Ads Video, Amazon Advertising Sponsored Ads, Microsoft Ads (Bing, DuckDuckGo), Google Marketing Platform Search 360 en Google Analytics;
  • Kennisoverdracht staat voorop;
  • Prettig om mee samen te werken, enthousiast en gedreven;
  • Degene die de eerste gesprekken voert is ook degene die de campagnes opzet en beheert. Geen accountmanagers, geen verrassingen;
  • Werken op freelance- of projectbasis mogelijk.

Blogartikelen over zoekmachine adverteren (SEA)