Corona en het toegenomen “Research Online, Purchase Offline” effect

08 juli 2020 door Rosanne

We hebben het allemaal gemerkt: tijdens de Corona periode zijn we meer online gaan kopen. Uit onderzoek uitgevoerd door Adobe blijkt dat Amerikaanse consumenten tijdens de Covid-19 pandemie in mei zelfs 7% meer online hebben uitgegeven dan in de periode voor de feestdagen in 2019. Ik heb er nog geen cijfers van gezien, maar ik vermoed dat dat in Europa niet veel anders ligt.

Wat eigenlijk nog interessanter is, is dat het totaal aan consumentenuitgaven dat door internet wordt beïnvloed, nog veel hoger ligt. Dit noemt men het zogenaamde ROPO effect – Research Online, Purchase Offline. Oftewel mensen doen online onderzoek en gaan dan in de winkel kopen. Er wordt wel gezegd dat dit effect nog tot 20 keer hoger ligt.

Dit effect gaat alleen maar toenemen. Zeker nu winkels en restaurants weer open zijn, is Google (of beter gezegd: zijn zoekmachines in het algemeen) de perfecte “linking pin” tussen Online en Offline. Uit Google Trends blijkt dat mensen actief op zoek gaan naar informatie, openingstijden, de rustigste tijden om te shoppen of de mogelijkheden om een tafeltje te reserveren in een restaurant.

Google springt hier handig op in. Zo hebben ze in Google My Business diverse mogelijkheden toegevoegd voor consumenten om rechtstreeks in contact te komen met (lokale) bedrijven: direct reserveringen maken of boeken, offertes aanvragen, berichten plaatsen en vragen stellen.

Google My Business - conversie acties
Bron:
https://www.blog.google/topics/small-business/easy-booking-button-businesses-google/

 

Een andere mogelijkheid voor (lokale) winkeliers om in contact te komen met klanten is via Google Shopping. Tot voor kort kon dit alleen via betaalde productadvertenties, maar in April kondigde Google aan dat het deze Shopping vermeldingen ook gratis gaat vertonen. Eerst alleen op de Shopping tab, maar het lijkt erop dat ze de gratis resultaten ook weer elders gaan vertonen.

Daarnaast bestaat er ook nog de mogelijkheid om zogenaamde “local inventory” links aan deze Shopping vermeldingen toe te voegen: In één oogopslag duidelijk op het product bij jouw lokale winkel nog op voorraad is.

Voorbeeld van Google Local Inventory Ads
Bron: Acquisio.com

 

Google heeft het voor lokale retailers ook heel makkelijk gemaakt om op andere plaatsen te adverteren. Via zogenaamde Local Campaigns geef je aan Google je huidige winkellocaties door en zij zorgen er dan voor dat je advertenties automatisch verschijnen op Google Search, Google Display, Google Maps  en Youtube indien mensen zoeken naar of geïnteresseerd zijn in die locaties of gebieden. Deze mogelijkheid bestond al voor de Corona-crisis. Echter op 22 juni heeft men aangekondigd dat men zogenaamde “Promoted Pins” gratis gaat uitrollen in Google Maps voor  adverteerders die gebruik maken van deze campagnes.

Voorbeeld van Google Promoted PIns
Bron: Acquisio.com

En in de toekomst?

Dan gaan we nog één stapje verder, door Google’s Voice Assistant rechtstreeks afspraken te laten maken bij lokale ondernemers:

Al met al bevindt Google in de perfecte uitgangspositie om hun dominante markpositie nog verder uit te breiden tijdens deze Corona periode.