Corona of Amazon? Waarom Google weer gratis Shopping resultaten gaat tonen

30 april 2020 door Rosanne

Op 21 april 2020 maakte Google bekend dat het, na 8 jaar, weer gratis productvermeldingen gaat tonen in de zoekresultaten. Vooralsnog alleen in de US en op de Shopping tab, maar voor het einde van het jaar wil Google dit over de hele wereld uitrollen.

Screenshot Gratis Google Shopping resultaten 2020 US

 

Waarom doet Google dit?

In de blogpost waar Google deze herintroductie aankondigt, focussen ze met name op Corona. Dat e-commerce een “lifeline voor retailers” is, nu veel winkels gesloten zijn of minder bezoek kunnen ontvangen. Dat veel (offline) retailers het toch al moeilijk hadden en dat Google ze de helpende hand wil bieden om op grote schaal in contact te komen met hun klanten.

Alhoewel hier ongetwijfeld een kern van waarheid in zit, vermoed ik (en met mij vele anderen) dat er een andere reden achter zit: de concurrentie van Amazon als zoekmachine voor producten. Tot nu toe waren de Google Shopping vermeldingen beperkt tot betaalde resultaten. Dit beperkte het aanbod en de transparantie voor zoekers, die daarom steeds meer de weg naar Amazon wisten te vinden, waar ze toegang hadden tot het volledige spectrum van betaalde en onbetaalde resultaten. Al in 2018 bleek uit een studie dat meer online product shoppers in de US beginnen met zoeken op Amazon (46,7%) versus Google (34,6%). Die cijfers zullen alleen nog maar zijn toegenomen – en Amazon is in steeds meer landen aanwezig, zoals we inmiddels in Nederland weten.

Vandaar dat Google al langer bezig is met het aanpassen van haar strategie – en de herintroductie van gratis Shopping vermeldingen past hier prima in. De herintroductie is hooguit wat versneld door de wereldwijde Corona pandemie.

Tips voor het optimaliseren van Google Shopping productvermeldingen

  1. Zorg dat je productinformatie in het Google Merchant Center volledig up-to-date is.
    Met het Merchant Center van Google kunnen retailers hun winkel- en productgegevens uploaden. Zorg dat je minimaal alle verplichte informatie invult, maar probeer zo volledig mogelijk te zijn.

  2. Voeg structured data toe aan je productpagina’s
    “Structured data” is, simpel gezegd, data die je aan de broncode van je site toevoegt en die Google meer vertellen waar je pagina over gaat. Dit wordt sowieso steeds belangrijker voor SEO en zeker voor producten. Als je nog nooit gehoord hebt van structured data, adviseer ik je hier eerst meer over te leren of je webbouwer om hulp te  vragen. Heb je al wel eravring hiermee, dan kun je op deze developer’s pagina van Google lezen hoe je product schema toevoegt aan je productpagina’s.

  3. Pas de SEO basisprincipes toe
    Verwerk je belangrijkste zoekwoorden  in je titel en je omschrijving. Wel op een zo natuurlijk mogelijke manier, want je schrijft uiteindelijk voor consumenten. Zet het allerbelangrijkste zoekwoord zoveel mogelijk vooraan in je titel. Bedenk waar nog meer op gezocht wordt in combinatie met je product (kleuren, maten, eigenschappen) en probeer die in je beschrijving te verwerken.

  4. Gebruik goede product visuals
    Online shoppen is voor een belangrijk deel een visuele bezigheid. Zorg dus voor kwalitatief goede afbeeldingen!  Wat maakt dan een “goede” afbeelding? Zorg in ieder geval voor een afbeelding op een witte achtergrond met een minimale resolutie van 250×250 pixels, maar liever meer. Zorg voor meerdere visuals waar de usp’s van het product duidelijk zichtbaar zijn. Voor meer do’s en don’ts: https://www.datafeedwatch.com/blog/google-shopping-images

  5. Denk goed na over de prijzen van je producten
    Klinkt als een open deur en is het eigenlijk ook. Maar omdat Google Shopping resultaten zo lekker overzichtelijk naast elkaar staan is het makkelijk prijzen vergelijken. Biedt je hetzelfde product duurder aan dan je concurrenten, dan wordt het heel lastig. Zit je lager, dan snijd je jezelf wellicht in de vingers, tenzij dit gecompenseerd wordt door volume. Doe dus onderzoek!

  6. Werk aan reviews
    Voor alle Google producten geldt eigenlijk dat reviews als ranking factor steeds belangrijker worden. Ik vermoed dat dat ook gaat gelden voor de nieuwe gratis Shopping vermeldingen. Ga dus snel aan de slag met Google Product Ratings en Google Seller Ratings.