Online marketing advies / digitale strategie
Tegenwoordig hebben we als marketeers een enorme hoeveelheid (online) marketing middelen én marketing data tot onze beschikking. Dat is natuurlijk fantastisch, want het geeft ons de mogelijkheid om over meerdere kanalen en apparaten en precies op het juiste moment te communiceren met onze potentiële klanten. Tijdens de reis die klanten afleggen op weg naar een aankoop zijn er veel momenten om met ze in contact te komen.
Maar hoe maak je keuzes tussen al die mogelijke momenten? Hoe groot is de rol van online/digital in de totale omni-channel aanpak? Wie is verantwoordelijk voor wat? In de praktijk lopen we regelmatig tegen het volgende aan:
- Er zijn diverse online/omni-channel projecten gelanceerd binnen het bedrijf, maar vanuit verschillende teams en met verschillende doelen en belangen. Er is nog geen overkoepelende strategie;
- Het mediabureau heeft een digitale strategie voorgesteld, maar daarin komen alleen betaalde media in terug (die het zelf aanbiedt), en niet kanalen zoals SEO en e-mailmarketing;
- Om omni-channel campagnes te realiseren zijn meerdere afdelingen nodig, niet alleen de afdeling online marketing. De interne organisatie is daar echter nog niet klaar voor;
- Veel (online) kanalen hebben hun eigen meetsystemen en –methodes. Het is lastig een campagne te evalueren over deze kanalen heen.
Natuurlijk is niet alles meteen perfect. Veranderingen kosten tijd. Belangrijk is echter om wel alvast een duidelijk doel voor ogen te hebben en vanuit een gezamenlijke strategie te gaan werken.
Hoe kan ZO! online marketing helpen met de ontwikkeling van deze strategie?
- Het in kaart brengen van de customer journey van de doelgroep(en) – on en offline
- Het formuleren van duidelijke doelen, sub-doelen en bijbehorende kpi’s
- Het vaststellen van het onderscheidend vermogen
- Het inventariseren van huidige middelen
- Het identificeren van nieuwe kansen en ideeën
- Het vaststellen van prioriteiten in de aanpak – keuzes maken
- Het adviseren over de inrichting van de marketingorganisatie
- Het inrichten van één overkoepelend meetsysteem voor webstatistieken, bijvoorbeeld via Google Analytics
- Het gezamenlijk opstellen van een overkoepelende online/digitale strategie, inclusief betaalde media (zoals SEA, display advertising, remarketing, marketplaces etc) én niet-betaalde media/kanalen (zoals e-mail marketing, social media, PR en SEO).
Interesse in een goed gesprek over uw online of digitale strategie? Of een vraag over customer journeys? Neem dan contact op met ZO! Online Marketing via 06-50602884 of de contactknop rechtsboven.