Shopping campagnes en Marketplaces

Shopping campagnes en Marketplaces

Als bedrijf, en zeker als webshop, wil je zoveel mogelijk mensen jouw producten tonen. Dat kan door potentiële klanten naar jouw website en jouw productaanbod te trekken. Het kan ook door jouw productaanbod te brengen naar die plekken waar klanten al zitten: shopping platformen, vergelijkingssites en Marketplaces zoals Amazon, Google Shopping, Bol.com, Kieskeurig, Marktplaats of Ebay, om er maar een paar te noemen. Dat is precies wat je doet met datafeed marketing.

Je producten promoten met datafeeds

Een datafeed (of product feed) is een geëxporteerd bestand uit de database van een bedrijf, met daarin relevante en actuele productinformatie zoals prijs, afbeelding, voorraad, kleur en vele andere specificaties. Deze feed kun je vervolgens gebruiken om je productaanbod te laten vertonen op de diverse platformen.

Voorbeelden van shopping platformen en marketplaces

Maximale zichtbaarheid op Shopping platformen

Om je producten organisch (onbetaald) zichtbaar te krijgen op de platformen, moet je je datafeed goed inrichten en onderhouden. Ieder platform heeft eigen eisen en specificaties voor een feed. Daarnaast verandert de informatie in de feed regelmatig (denk aan prijs- en voorraad informatie). Tot slot moet een productfeed ook “geoptimaliseerd” worden om de producten in je feed goed vindbaar te maken. Gebruik je in je database het woord afwasmachine? Dan kan dat in de feed toch beter vervangen worden door vaatwasser, om in Google te “matchen” op het woord waar het meeste op gezocht wordt.

Adverteren op Marktplaatsen

Daarnaast bieden de verschillende marktplaatsen diverse advertentiemogelijkheden. Ook dit vereist goede feeds (zie boven) en daarnaast een goed doordachte strategie en zorgvuldig opgezette campagnes. Wat levert het meeste rendement? Kies je voor optimale zichtbaarheid van je bestlopende producten en/of ga je voor producten met de hoogste marges of de grootste voorraad?

Je kunt een datafeed ook gebruiken om zogenaamde dynamische productadvertenties in te zetten: advertenties die vertoond worden aan bezoekers die eerder een bepaald product op je website bekeken hebben. Een combinatie van adverteren op Marketplaces en Remarketing. Mogelijkheden te over!

Waarom uitbesteden aan ZO! Online Marketing?

Het onderhouden van een goede datafeed en bijbehorende campagnes kan behoorlijk kennis- en arbeidsintensief zijn. Dan is het fijn om te weten dat je dit van A tot Z kunt uitbesteden aan ZO! Online Marketing: van feedoptimalisatie tot onderhoud van de productfeed en het opzetten en beheren van de advertentiecampagnes.

Meer argumenten om te kiezen voor ZO! Online Marketing:

Gecertificeerd in Google Shopping;
Gecertificeerd in Amazon Advertising Sponsored Ads;
Kennis van feed management tools, zoals Channable, AdCurve en op maat gemaakte tools;
Sturen op ROI door continue meten, analyseren en bijsturen;
Werken op freelance- of projectbasis mogelijk.