5 andere zoekmachines dan Google – en waarom ze je aandacht verdienen

11 februari 2014 door Rosanne

Of het nu komt door de discussies rondom privacy misbruik of de dominantie van Google, eens in de zoveel tijd komt de vraag weer naar boven: “Is er nou echt geen alternatief voor Google?” Nou nee, eigenlijk niet. Zeker niet als je kijkt naar smartphone en tablet. Kijk maar naar de marktaandelen voor Q3 2013 in Nederland. Dat betekent niet dat er geen andere zoekmachines zijn die de moeite waard zijn om eens te proberen. En dan heb ik het niet over Bing/Yahoo, want die kennen we allemaal wel. Vijf heb ik er voor je op een rij gezet – met de reden waarom ze de moeite van het verkennen waard zijn.

Marktaandelen zoekmachines in Nederland

Marktaandelen zoekmachines in Nederland

Een echte nieuwe zoekmachine maken is moeilijk

Vooropgesteld: het is niet zo makkelijk om een écht nieuwe zoekmachine op te starten. Je hebt niet zomaar de achterstand op Google ingehaald. Zelfs Microsoft lukt het nog niet. Veel nieuwe initiatieven zijn dan ook niet echt nieuw. Soms zijn het simpelweg slechte kopieën van Google en soms gaat het om “metasearch” zoekmachines – zoekmachines die “slechts” de resultaten van andere zoekmachines bundelen, zoals Yippy of Dogpile. Of het zijn vertical search engines. Zoals ik al uitlegde in een eerder blog, zijn dit zoekmachines die zich richten op  een specifiek segment of specifieke niche. Zoover (accomodaties) is een bekend voorbeeld. Een recenter voorbeeld: recent las ik het bericht dat de nieuwe Europese reiszoekmachine Omio voor miljoenen aan investeringen had opgehaald. Maar over dit soort zoekmachines heb ik het dus niet.

Onderstaand lijstje van vijf bestaat uit echte “all-purpose” zoekmachines die zich allemaal op hun eigen manier onderscheiden.

 1.   Blekko – filteren met slashtags

Blekko typeert zichzelf als “categorically different”. Vanaf het begin streven ze naar zoekresultaten van goede kwaliteit en vrij van spam.  Hierbij maken ze gebruik van hun eigen algoritme, maar ook van de menselijke factor. Hoe? Door gebruik te maken van zogenaamde “slashtags”. Dit zijn eigenlijk een soort filters waardoor de gebruiker op Blekko specifiek binnen onderwerpen kan zoeken.  Er zijn standaard categorieën, maar je kan zelf ook slashtags (en daardoor sites) toevoegen en modereren. En je kunt ook negatieve slashtags maken. Hierdoor worden ook spamsites geweerd uit hun resultaten, omdat wij mensen die nu eenmaal beter kunnen herkennen dan robots.  Of zoals Blekko het zelf zegt: “Met grootschalige menselijke hulp in combinatie met algoritmes creëer je kwaliteit.”

Als je bijvoorbeeld artikelen wilt vinden over Ireen Wust, maar alleen die artikelen die over de Olympische Spelen gaan: Ireen Wüst /olympics

Blekko - Olympische spelen - voorbeeld van filter

Nadeel van Blekko is dat er met name Engelstalige gebruikers zijn en dus Engelstalige slashtags. Maar als je net zoals ik vaak zoekt in het Engels is dat uiteraard geen probleem.

2. Duckduckgo – de voorvechter van privacy

Duckduckgo bestaat al een stuk langer, al sinds 2008. De groei kwam echter pas na 2011, nadat er opnieuw in was geïnvesteerd en de grootste spurt kwam na de start van de privacy discussies.  Ze zitten nu ongeveer op 4 miljoen zoekacties per dag. Dit is overigens nog steeds weinig in vergelijk met de 400 miljoen van Google (Bron:Comscore), maar een bijna verdriedubbeling in 1 jaar is hoopgevend.

Duckduckgo - zoekacties per dag tm januari 2014

DuckDuckGo (DDG) onderscheidt zichzelf met name van de concurrentie doordat je anoniem kunt zoeken. Met andere woorden: er worden geen profielen van je  opgeslagen en de zoekresultaten worden niet gepersonaliseerd. Daarnaast is er sprake van veel minder advertentieruimte.

Een andere slimme feature van DDG is de bang! zoekoptie. Als je bijvoorbeeld direct op YouTube wil zoeken naar een filmpje over Ireen Wust in Sotsji, dan hoef je alleen maar “ireen wust !youtube” in te toetsen. Er zo zijn er nog 100 sites die je op deze manier direct kunt doorzoeken.

Tot slot valt op dat er bovenaan een blok staat met allerlei informatie die verband houdt met je zoekopdracht. DDG noemt dit “zero-click info”: informatie die je  krijgt zonder er voor door te hoeven klikken. Tegenwoordig zie je dit ook steeds vaker bij Google, daar noemen ze het de “knowledge graph”.

Hoewel je in DDG zowel je regio en taal op Nederlands kan zetten, is Duckduckgo helaas nog niet zo goed met Nederlandstalige resultaten, maar dat wordt gelukkig steeds beter (zie het voorbeeld van de lokale zoekopdracht naar een Lexus dealer in Voorburg). Hoe meer Nederlandstalige gebruikers, hoe beter dit zal worden.

Duckduckgo - voorbeeld Ireen Wüst

Duckduckgo - voorbeeld van een lokale zoekactie

 3.   GoodSearch – zoeken voor een goed doel

Voor wat betreft de onderliggende techniek is er bij GoodSearch niets nieuws onder de zon. Het maakt namelijk gebruik van Yahoo! Search. Het bijzondere van GoodSearch is dat het een deel van haar advertentie inkomsten deelt met goede doelen.  Het werkt zo: eerst kies je het goede doel dat je wil steunen. Vervolgens maak je een account aan (of log je in via Facebook) en vervolgens voer je simpelweg je zoektermen in. Voor elke zoekactie “verdien” je $0,01 voor jouw gekozen goede doel. Dat is snel verdienen toch? En omdat de techniek van Yahoo komt, zijn de resultaten best goed te noemen. Dus wat let je? Tijdens het schrijven van dit blog heb ik alweer $0,03 voor Unicef verdient. Enige minpuntje: er mogen wel wat meer internationale doelen in, het is wel heel erg gericht op de US.

Good Search - zoekmachine dat goede doelen steunt

4.   Blippex – de nieuwste ster aan het firmament

Blippex, de “nieuwste” zoekmachine van het stel (opgericht in 2013), wil dat gebruikers anders over zoeken gaan denken. Het gaat bij Blippex om de tijd die mensen op sites doorbrengen en hoe vaak ze de site bezoeken. Dit noemen ze de DwellRank, met een knipoog naar Google’s PageRank, die kijkt naar links tussen pagina’s. Onderzoek aan de universiteit van Massachusetts Amherst heeft aangetoond dat de tijd die je doorbrengt op een site een aardige indicatie is van hoe belangrijk en hoe relevant de informatie is. Blippex houdt dit bij door haar gebruikers een plugin te laten installeren, die meet hoe lang je op een site doorbrengt. Ze doen dit anoniem en dus worden er geen gegevens van je verzameld. Het voordeel van deze methode is tegelijkertijd ook het nadeel. Want omdat er mensen aan te pas moeten komen die de plug-in moeten installeren en de pagina’s moeten bezoeken, duurt het nog wel even voordat alle pagina’s opgenomen zijn.Blippex - zoekmachine uit 2013

5.   Gigablast – de groene zoekmachine

En dan is er ook nog Gigablast. Toegegeven, niet de mooist vormgegeven zoekmachine. En ook niet de jongste: Gigablast bestaat al 10 jaar. Ook de zoekresultaten (zeker in het Nederlands) zijn matig. Waarom dan toch in dit lijstje? Omdat het de groenste zoekmachine is die er bestaat.  Het schijnt dat het energieverbruik van Gigablast wordt voor 90% wordt gewonnen uit wind. En hun servers gebruiken veel minder energie dan alle concurrenten. Ik vind daarom dat deze zoekmachine opvolging verdient. Wie durft?

Gigablast - de groene zoekmachine

Bron: www.pure-im.nl/blog/seo/marktaandelen-zoekmachines-q4-2013/