Voorbeelden van online marketing inhakers op troonsafstand Beatrix
31
JAN
2013

Beatrix en de inhakers

Zagen we de afgelopen maand vooral veel “inhakers” op sociale media rondom het weer en de gladheid, en zagen we zo langzamerhand al de eerste Valentijnsdag-inhakers verschijnen, vanaf afgelopen maandagavond zijn we absoluut overspoeld door  troonsafstand-inhakers. Waarom zijn ze nou zo populair? En wat zijn belangrijke tips? In dit blogartikel lees je meer.

Waarom zijn inhakers geliefd bij adverteerders en bedrijven?

Inhaken, experts noemen het ook wel “newsjacking”, is het op (sociale) media slim inspelen op de actualiteit, een event of belangrijke gebeurtenis.  Kijk eens naar onderstaande visual en zie het enorm toegenomen zoekvolume  op alleen al de zoektermen “beatrix” en willem alexander”. Zie hier verklaring één waarom inhakers populair zijn.

Google-zoektrends-troonsafstand-Beatrix-2013

Maar er zijn er meer. Allereerst: veel inhakers maken je aan het lachen. En reclamemakers weten al veel langer dat humor werkt. Het blijft daardoor beter hangen. Bovendien is het een goede manier om de link met je merk(imago) te versterken.  En als je snel bent, levert het je ook heel veel free publicity op.  Genoeg redenen dus om er mee bezig te zijn als bedrijf of merk.

Goede voorbeelden van inhakers

Bovenaan deze blog staan er een paar. De beste en leukste voorbeelden van Beatrix-inhakerds heb ik gevonden op de blog Verse Reclame.

Persoonlijk vind ik de inhaker van Unox heel goed, omdat er eigenlijk verwezen wordt naar twee periodes in de actualiteit: de afgelopen periode van sneeuw en ijs (vorst) én de troonsafstand. Bovendien past het bij het merk en is de tone of voice van de advertentie perfect.

Inhaker-aftreden-Beatrix

Nog een goed voorbeeld, weliswaar van een ander merk, maar van dezelfde producent (Unilever) rondom het in slaap vallen van Diedrik Samson op Prinsjesdag:

CupASoup-Inhaker-Samsom-prinsjesdag
Deze wilde ik graag laten zien, omdat Cup A Soup hier op een hele slimme manier zijn merkbelofte versterkt met het “Cup A Soup momentje” voor als je er even doorheen zit.

Ook onderstaande inhaker van de Gamma is een goed voorbeeld – met name vanwege het snel reageren en daarmee het nieuws “kapen”:

Gamma-voorbeeld-inhaker-kunstroof

Recent kreeg ik op Facebook door Gazelle deze tip aangereikt:

Gazelle-voorbeeld-inhaker-weer

En wat denk je? Het werkt nog ook. Een goed voorbeeld van een aanhaker waar ik als lezer, consument ook écht wat aan heb. Dus niet alleen maar lachen, maar ook echt nuttig. Wat mij betreft dus duim omhoog voor Gazelle.

Nog inspiratie nodig voor Valentijns-inhakers? Lees dan eens deze blog op Frankwatching.  Weliswaar van vorig jaar, maar er staan nog steeds een aantal hele mooie tussen.

Mijn favoriet:

Link met bedrijf is duidelijk, het is origineel én ik heb er wat aan!


Tot slot: wat zijn goede tips voor het maken van een inhaker?

Ik heb er vijf  voor je verzameld. En eigenlijk zitten ze al verstopt in de voorbeelden die ik hierboven gebruik:

1: Snelheid
Zit bovenop het nieuws en wees snel. Als je eerder bent dan de ander, is het vaak nog leuk. De 1000
e Beatrix- inhaker is al snel niet leuk meer en heeft dus ook een veel minder groot (viraal) effect. Voorbeeld: Gamma

2: Er moet een duidelijke link met je bedrijf of merk zijn
Een inhaker is niet alleen maar leuk, het moet ook kloppen met je merk. Alleen dan blijft het hangen én heeft het een versterkend effect voor je merkimago. Voorbeelden: Unox en Cup A Soup

3: Het moet onderscheidend zijn – en het liefst moet ik er ook nog wat aan hebben
Probeer uniek en origineel te zijn, en niet simpelweg een succesvol voorbeeld te kopiëren. Alleen dan steek je boven het maaiveld uit. Probeer daarnaast ook echts iets inhoudelijks te bieden, gekoppeld aan je merk of product. Dan is één plus één echt drie. Voorbeelden: Gazelle en Douwe Egberts.

4: Gebruik de issuekalender
Heel handig hulpmiddel bij het “claimen” van speciale momenten of gebeurtenissen. Ik wist bijvoorbeeld niet dat Meimaand Fietsmaand was, of 7 maart de dag van de doktersassistente… Nu wel! Je kunt de issuekalender 2013 hier bekijken en downloaden.

5: Speel niet in op vervelende gebeurtenissen
Met dank aan inhaak expert  Gonnie Spijkstra die online veel wordt gequote: blijf af, of wees ten minste heel voorzichtig met van inhakers op vervelende gebeurtenissen!

 

  1. Wouter

    hjgyugf