Google Glass - de interactieve bril
02
APR
2013

Deze bril wil ik wél hebben: hoe Google Glass het echte en digitale leven integreert

Ik draag al mijn hele leven een bril. En niet zo maar eentje. Op mijn 8e zat ik al op -4 en de teller staat inmiddels op -11. Niet zo gek dus, dat ik altijd negatieve associaties heb gehad bij het woord bril. Tot een tijdje geleden, toen Google het inspirerende Google Glass project lanceerde: een “augmented reality” bril waarmee je een extra digitaal laagje over de werkelijkheid legt. Geweldig!

Vorige week maakte Google de eerste “lucky few” bekend die Google Glass mogen gaan testen. En sinds die aankondiging lijkt het in Nederland alleen maar weer over privacy te gaan. Jammer. Want Google Glass is wat mij betreft het ultieme voorbeeld van hoe de digitale en de echte wereld met elkaar integreren. Vandaar dat dit blogartikel gaat over 5 inspirerende voorbeelden van de integratie van het echte en digitale leven.

Google Glass, de interactieve bril

Google Glass is een interactieve bril waarmee je zoals gezegd een extra laagje aan het echte leven toevoegt. Je kunt je e-mail lezen, het weerbericht bekijken, foto’s nemen, video’s opnemen, dingen toevoegen aan je kalender, zoeken via Google search, noem maar op. Maar eigenlijk is het moeilijk in tekst uit te leggen.  Bekijk daarom even dit filmpje, dan weet je precies waar het over gaat.

Shoppen in een virtuele winkel terwijl je wacht op je trein of vliegtuig?

Wat doe je met die onbenutte tijd als je staat te wachten op je trein, metro of zelfs het vliegtuig? Facebooken, Twitteren of… online shoppen! In de UK heeft de grote retailketen Tesco bedacht dat het heel handig kan zijn om alvast  virtueel je boodschappen te doen terwijl je wacht. Via grote dynamische touch screens kan je de barcode of de QR code scannen en zo in je winkelmandje doen. De boodschappen worden bezorgd als je thuiskomt. OK, misschien niet voor elke dag maar voor de drukke werkende mens toch een uitkomst!

Een snoepje voor een Retweet: het kan met Molly!

Onderstaand voorbeeld heb ik met dank aan Frank-ly. Molly is een kauwgomballenapparaatje, maar niet zomaar één. Molly is een USB apparaatje dat je beloont voor goed gedrag. Als je een van tevoren ingesteld aantal Retweets bereikt op Twitter, krijg je een kauwombal. How sweet! Iedereen die kinderen heeft, weet het: belonen werkt…

Molly - een kauwgombal voor een Retweet

Video’s in offline magazines

Eind vorig jaar ontving een geselecteerde groep abonnees van Playboy, die in het verzorgingsgebied van UPC woonde, de Playboy met een speciale “video insert”. Eigenlijk een mini-videoschermpje in een bladzijde. De video van de UPC dienst begint te spelen zodra je de pagina openslaat. Een unieke mogelijkheid om bewegend beeld en geluid toe te voegen aan een traditionele offline advertentie.

Augmented Reality Cinema

Tot slot nog meer augmented reality. Dit voorbeeld laat zien, hoe je van je eigen omgeving waarop je je op dat moment bevindt, de set kan maken van een film, in dit geval met Hugh Grant en Julia Roberts. Maar ook dat je jezelf (desnoods als figurant) in die film kunt plaatsen. Who does not want to be a moviestar?

En ik? Ik heb me inmiddels ingeschreven als geinteresseerde op de site van Google Glass, want deze bril wil ik wel hebben!