Zo Online Marketing - Online Marketing tip
25
SEP
2014

Online marketing tip: zo maak je slim gebruik van (geplande) sitelinks in Adwords

Adverteerders en bureaus die veel met Google Adwords werken kennen ze wel: sitelinks oftewel sitelink extensies. Het zijn de blauwe linkjes onder een Adwords advertentie, die linken naar specifieke pagina’s op de website. Er wordt veel gebruik van gemaakt, want je claimt extra ruimte voor je advertentie, die mede daardoor extra attentiewaarde heeft, en je verhoogt het doorklikpercentage.

Wat misschien niet iedereen weet, is dat je deze sitelinks ook kunt inplannen. Super handig, als je bijvoorbeeld terugkerende acties hebt, zoals “kinderen gratis toegang” op woensdagmiddag.

Google Adwords voorbeeld plannen sitelinks

Helaas word er nog (te?) weinig gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. Terwijl het de optie geeft om je advertentie super-relevant te maken. Hieronder vijf slimme voorbeelden van het gebruik van (geplande) sitelinks in Google Adwords.

1. Inspelen op tijdelijke deals, acties en promoties

Eigenlijk de meest bekende manier om scheduled sitelinks in te zetten. Stel, ik wil dit weekend naar het Dolfinarium. Als ik nu Google op “openingstijden Dolfinarium” zie ik in één oogopslag dat er dit weekend een speciale Dora & Diego Fandag is. Relevant en (wellicht) een extra motivatie om met mijn kinderen te gaan. Met behulp van geplande sitelinks kan ik deze sitelink inzetten voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld van 15 t/m 27 september. Ook het voorbeeld van het V&D Prijzencircus is er zo één.  Ze wijzen me meteen op de dagstunts van vandaag. Benieuwd hoe de Bijenkorf met de Dwaze Dagen hier mee om zal gaan. Ik zie nu in ieder geval alleen nog maar hele algemene sitelinks, terwijl de DDD communicatie al gestart is!

Dolfinarium Google Adwords sitelinksGoogle Adwords sitelinks V&DGoogle Adwords sitelinks Bijenkorf

 2. Inspelen op openingstijden

IKEA gebruikt scheduled sitelinks o.a. om de openingstijden van de vestigingen te communiceren. Fijn, ik zie direct dat IKEA Delft vandaag wel tot 21.00 uur open is! Maar waar het nog slimmer wordt, is als ik zoek om 21.15. Dan is deze sitelink er (uiteraard) niet meer, maar vervangen door een sitelink naar de webshop. Deze is immers altijd open en zo hoeft IKEA nooit “nee” te verkopen!

Google Adwords sitelink IKEA 1Google Adwords sitelinks - IKEA Delft

 3. Inspelen op de context

Het gebeurt iedereen wel eens. Je hebt jezelf buitengesloten en geen sleutel. Meestal is er een buurvrouw met een reservesleutel. Maar wat als die er niet is? Dan moet je op zoek naar een slotenmaker. Gelukkig heb je wél je mobiele telefoon bij je:

Google Adwords oproep extensie

Deze slotenmaker heeft goed nagedacht over de context en in dit geval een speciaal soort sitelink extensie ingezet, namelijk de oproep extensie. Ik kan direct bellen met de slotenmaker via mijn mobiel.

4. Inspelen op de tijd van de dag

Hoeveel ik ook gezocht heb, ik kon daar geen voorbeeld van vinden in Nederland. Daarom maar even dit (fictieve) voorbeeld van Google. Als je een restaurant hebt, zou je heel goed een aantal uur voor lunchtijd je  lunchmenu kunnen aanprijzen. Hetzelfde geldt voor je avondmenu. Merk op, dat de standaard advertentietekst in elk van de gevallen hetzelfde is, maar dat de sitelinks wijzigen, al naar gelang het tijdstip van de dag. Denk eens aan de mogelijkheden voor clubs als thuisbezorgd.nl, of uitgaansgelegenheden die donderdagavondspecials hebben voor studenten of… Mogelijkheden genoeg!

Google Adwords scheduled sitelinks

5. Inspelen op device

Als ik in de auto zit en op de A12 in de file terechtkom, wil ik misschien wel weten of dit komt door wegwerkzaamheden. Dus ik typ in “wegwerkzaamheden A12”. Hoe fijn is het dan, om meteen mobiele sitelinks te zien naar de actuele werkzaamheden. En als ik toch niets te doen heb, kan ik ook wel even de App installeren voor een volgende keer. Ook hier, goed ingespeeld op de context (net als de slotenmaker) én het device (mobiele telefoon).

Google Adwords mobiele sitelinks

 

Andere of betere voorbeelden gezien? Laat het me weten!

Over de auteur
Rosanne de Kruijf - Online marketing consultant. Search Engine Marketer. Web Analyst. Explorer of new opportunities in Online Marketing en Social Media.