Online marketing trend anno 2013: transparantie

15 februari 2013 door Rosanne

Online marketing trend - transparantieGisteren liet een vriend van mij via Facebook weten dat zijn geesteskind QuestionMark, het Droomfonds van de PostcodeLoterij heeft gewonnen. Met QuestionMark, ontwikkeld samen met Greenpeace, kun je duizenden consumentenproducten checken op hun duurzaamheid. Een mooi voorbeeld van één van de grote trends in (online) communicatie: transparantie.

Via internet, mobiel en social media beschikken we over steeds meer “realtime” informatie over de producten en merken om ons heen. Dit vereist nogal wat van bedrijven en organisaties: eerlijkheid en het delen van informatie. En laten we eerlijk zijn, daar zijn we als marketeers soms niet heel goed in. We benadrukken liever de mooie voordelen van ons product.

In dit blogartikel vijf voorbeelden hoe bedrijven en organisaties proberen hun voordeel te behalen bij meer online transparantie en samenwerking met consumenten.

1: Webcare

Wellicht het meest bekende voorbeeld: Webcare. Door het inzetten van Webcare teams proberen bedrijven zo snel mogelijk online klachten te identificeren en te verhelpen, met als gevolg (hopelijk) een tevreden klant en goede PR. Als consument krijg je daarnaast een beter inzicht in het gebruik van een product en verandert misschien wel het beeld dat je hebt over een product of bedrijf.

2: Co-creatie

Bij co-creatie betrek je actief je klant bij het ontwikkelen van een nieuw product of dienst. Veel innovatieve bedrijven zijn hier al op ingesprongen, want het biedt een hoop voordelen: het versterkt je bedrijfsimago, je betrekt je doelgroep in de ontwikkeling waardoor het eindresultaat beter kan zijn en je gebruikt ten volle de kracht van de massa op internet.

Zo heeft Heineken een open innovatie platform ontwikkeld, www.ideasbrewery.com, waar ze steeds nieuwe “challenges” uitschrijven en waar iedereen aan kan meedoen. In de eerste challenge die eind 2012 werd uitgeschreven werden mensen opgeroepen hun ideeën aan te dragen voor duurzame verpakkingen. Resultaat? O.a. meer dan 20.000 sitebezoekers, meer dan 150 bruikbare ideeën en uiteraard de verspreiding van hun duurzaamheids-boodschap!

Co-creatie platform Heineken

3: Politiek: dichter bij de burger komen

Bij wie is het eigenlijk begonnen? Femke Halsema? In ieder geval zijn er nu een hoop Nederlandse politici te vinden op social media. Vooral in verkiezingstijd. Hiermee beogen ze natuurlijk een grote groep kiezers te bereiken, maar dat is niet het enige. Het is ook een manier om de welbekende “kloof tussen burger en politiek” kleiner te maken.  Bovendien krijgen ze een een beter beeld krijgen van wat er leeft in de maatschappij.

Tweet Geert Wilders

4: Laten zien hoe je product gemaakt wordt

Helemaal in lijn met het allereerste voorbeeld van deze blog (QuestionMark) willen steeds meer consumenten weten waar hun voedsel eigenlijk vandaan komt en hoe het gemaakt wordt.

McDonalds Australië heeft daarom de TasteMyMacca’s app laten maken – een Iphone app die laat zien waar de ingredienten vandaan komen die in je burger of nuggets zitten.

5: Eerlijkheid en humor

Als bedrijf kan je nog wje del eens wat kritiek te verduren krijgen op je Social media platform. En hoe daar dan mee om, zonder de waarheid geweld aan te doen? Hier een geweldig voorbeeld van Libresse, dat reageerde op een veelgehoorde klacht van mannen: “Waarom liegen jullie altijd door net te doen of vrouwen altijd vrolijk zijn tijdens hun menstruatie?” Het onderstaande filmpje werd al snel heel veel bekeken en gedeeld:

Bonus: hoe het niet moet (commentaar overbodig):

Tot slot: Felix, ontzettend gefeliciteerd met het succes van QuestionMark. Het is je heel erg gegund!