Lancering IKEA webshop juni 2013
Klant: IKEA Nederland. Interim projecten in 2015 en 2013.

Toelichting:
Op twee verschillende momenten ben ik door IKEA Nederland ingehuurd als externe Search Engine Marketing professional. De eerste periode, van mei 2013 tot december 2013, was een zeer interessante en belangrijke periode voor IKEA Nederland. Op 20 juni 2013 werd namelijk de eerste Nederlandse webshop geopend. Mijn rol was om zoveel mogelijk producten en diensten zo snel mogelijk zichtbaar en vindbaar te krijgen in de zoekmachines. Ik was o.a. verantwoordelijk voor:



De tweede periode was van februari tot en met november 2015. Naast bovenstaande taken, kwamen er toen nog een aantal specifieke taken bij, zoals:

  • Het opstellen van een opstellen van een digitaal actieplan ter verbetering van de customer decision journey in de Keuken categorie, de afstemming hiervan met diverse interne stakeholders, het uitzetten en managen van 15 deelprojecten;
  • De implementatie van een tag-managment tool en procedures (Tealium);
  • De ontwikkeling van geautomatiseerde productieadvertentiecampagnes gebaseerd op datafeeds (Google Shopping was nog relatief nieuw in Nederland);
  • De ontwikkeling van een Dynamic Retargeting strategie voor de IKEA webshop en de IKEA Family Card;
  • De selectie van een nieuw SEA bureau en het begeleiden van de overgang naar dit nieuwe bureau.



Resultaten, o.a.:

  • Succesvolle lancering webshop;
  • Succesvolle introductie tag-management systeem;
  • Sterke verbeteringen in rankings op IKEA’s prioriteitscategorieën en -producten;
  • Transactiepercentage in de loop van de tijd verdubbeld; aantal bezoeken met “add to shopping list” of “voorraadcheck” conversies sterk gestegen;
  • Verbeterde usability van webshop: van “online catalogus” naar “inspiratie én shopping platform”;
  • Geven van training en schrijven van handleiding voor IKEA web editors o.h.g.v. SEO.



Referentie Monika Matuszewska, toenmalige Webanalytics Manager bij IKEA Nederland:
“Rosanne is a person with a tremendous inner drive and contagious enthusiasm. Thanks to her great communication skills she can transmit her technical knowledge in simple terms at various levels of the organisation. Her dedication and focused efforts paired with a clear vision help her provide direction and a clear plan to the team. In short, Rosanne makes complicated things simply happen.”



Referentie Pascal Kwakman, toenmalige IKEA Nederland Country Web & Digital Manager:
“Tijdens haar periode bij IKEA Nederland was Rosanne de Kruijf verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van onze zoekmachine marketing strategie (SEO en SEA), met name in relatie tot de lancering van onze Nederlandse webshop. Een stevig project, dat zij van begin tot einde heeft begeleid, resulterend in meer traffic en meer omzet uit Search. Haar expertise gaat echter verder dan zoekmachines en samen met haar social media, pr en webanalytics collega’s heeft ze aan veel fronten meegewerkt aan een betere klantervaring voor de online IKEA consument. Rosanne heeft een hele gestructureerde manier van werken, een kritische maar constructieve houding met altijd een duidelijk doel voor ogen. Ze is een echte professional en een ontzettend prettig persoon om mee te werken.”