3FM Serious Request is een jaarlijks terugkerende actie van de Nederlandse radiozender NPO 3FM waarbij geld wordt ingezameld voor projecten van Het Nederlandse Rode Kruis. Elk jaar staat een specifiek thema centraal, een zogenaamde ‘stille ramp’. In 2012 vroeg 3FM Serious Request aandacht voor het thema babysterfte en stond het Glazen Huis in Enschede.
Als projectleider namens Maxlead eindverantwoordelijk voor uitvoering van alle SEA (Google Ads), SEO (Zoekmachine optimalisatie) en Analytics projecten tijdens Serious Request 2012.
Al lang voordat Serious Request 2012 daadwerkelijk van start ging, is er regelmatig overleg geweest tussen het Rode Kruis, haar webbouwers en Maxlead om tot een optimaal ontwerp te komen voor twee van de belangrijkste online platformen die ingezet zouden worden: het aanvragen van een plaat en online doneren. Dit heeft o.a. geleid tot:
De Google Ads campagne verliep via Google Grants en bestond uit vier fases.
Fase één liep van de start van de communicatie over Serious Request 2012 tot aan de dag dat de DJs het Glazen Huis ingingen. In deze fase werd met name opgeroepen tot het starten van acties door het publiek:
Tijdens fase twee, van 18-24 december toen de DJs daadwerkelijk in het Glazen Huis zaten, is de focus met name geweest op het online aanvragen van een plaat en doen van online donaties. Tijdens deze fase zijn ook actief Remarketingcampagnes ingezet op de donateurs/plaataanvragers van 2011.
Fase 3 duurde maar kort: deze startte op 24 december om ca 18:00 toen de DJs het huis verlieten en eindigde om ongeveer 20.30 toen de eindstand bekend werd gemaakt. Er kon geen plaat meer aangevraagd worden, maar nog wel online gedoneerd worden.
Fase 4 startte direct na afloop van de live TV show waarin het eindbedrag bekend werd gemaakt. We hebben een campagne opgezet die liep t/m het einde van het jaar om alle gulle gevers te bedanken.
Zie ook de volledige evaluatie op de site van Maxlead.